miljöblogg idag :) rötslam och kadmium!

Jag har mjukstartat lite med mitt examensarbete. Och har än så länge inte blivit härdad, utan varje ny artikel gör mig bara irriterad med avseende på kadmium och hälsoeffekterna av det :)

Mitt examensarbete ska handla om avloppsslam som gödning på åkermark. Slammet är en restprodukt ifrån avloppsreningen, det är det som blir över. Argumentet och anledningen till att man vill använda detta som gödning är att det innehåller bl a ganska mycket fosfor, som är en dyr resurs och även ändlig. Vi måste alltså ta tillvara på den fosfor vi har och återanvända den i ett kretslopp!

Det som gör det hela så knixigt är att avloppsslammet innehåller inte bara fosfor såklart..... utan även tungmetaller, läkemedelsrester och gud vet vad (ja jag försökte börja partiskt och neutralt men här slog det över som ni märkte.. haha). Det kan ju faktiskt innehålla andra ämnen som är skadliga som vi idag inte har kunskaper om! Jag ska fokusera på tungmetallen kadmium i mitt examensarbete. Den är högst omdebatterad!
Vi har flera nationella miljökvalitetsmål i vårt land, ett av dem heter "giftfri miljö" och definitionen av den är:

Förekomsten av ämnen i miljön som har skapats i eller utvunnits av samhället ska inte
hota människors hälsa eller den biologiska mångfalden. Halterna av naturfrämmande ämnen
är nära noll och deras påverkan på människors hälsa och ekosystemen är försumbar.
Halterna av naturligt förekommande ämnen är nära bakgrundsnivåerna.

I Giftfri miljö ingår delmål, och särskilt relevanta här i min text är: (läs särskilt delmål 9)

Delmål 3: Nyproducerade varor ska så långt det är möjligt vara fria från:
Övriga organiska ämnen som är långlivade och bioackumulerande, samt kadmium och bly senast år 2010. Dessa ämnen ska inte heller användas i produktionsprocesser om inte företaget kan visa att hälsa och miljö inte kan komma till skada. Redan befintliga varor, som innehåller ämnen med ovanstående egenskaper eller kvicksilver, kadmium samt bly, ska hanteras på ett sådant sätt att ämnena inte läcker ut i miljön. Spridning via luft och vatten till Sverige av ämnen som omfattas av delmålet skall minska fortlöpande.

Delmål 9:
År 2015 skall exponeringen av kadmium till befolkningen via föda och arbete vara på en sådan nivå att den är säker ur ett långsiktigt folkhälsoperspektiv.




"Avloppsslam en cancerfara som förgiftar våra åkrar" är bara några av rubrikerna man kan läsa om detta ämne som är hett debaterat (http://www.dn.se/debatt/avloppsslam-en-cancerfara-som-forgiftar-vara-akrar)


Vi har bl a minskat vårt användande av bly och kadmium i färger. Men nu gör det plötsligt ingenting om vi kryddar våra åkrar med lite extra kadmium!!
Miljö i all ära, men en sak jag har lärt mig hittills på min utbildning är att ALLT handlar om pengar. I långt större utsträckning än vad man bara anar! Här finns pengar att tjäna, då är det ok. Nu gödslar man inte på marker där vi odlar livsmedel. Men vi får odla djurfoder på dessa marker. Och vad äter vi? Jo djur! Och inte bara ett, utan flera under vår livstid = vi får i oss gifter ändå.


Ta dig en funderare, är inte vår folkshälsa det mest värdefulla? Utan hälsa kvittar allt annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0