18 januari

Denna dagen började jag med att baka scones... :) Sen var jag ute på långpromenix, fixade stallet, lagade middag, registrerat mig på vårens kurser, beställt kurslitteratur, ringt och kollat när sjutton jag får tillbaka mina pengar ifrån Adlibris för en bok jag fått skicka tillbaka :-) ,  och sen åkte jag till stallet igen för att rida!

Idag ryckte det på Blixtens hals (vänstersidan), igen. Och jämte manken på samma sida. Gjort det ett par tillfällen innan under typ den senaste veckan. Inte begripit mig på det. Men nu, ikväll, tror jag mig ha kommit på en sjujäkla bra teori om vad det kan bero på. Magnesiumbrist!!     ?
Googlat och överallt på internet går att läsa att magnesiumbrist bl a ger muskelryckningar.



" Magnesium samarbetar med kalcium och fosfor, aktiverar enzymer, och är särskilt viktigt vid hårt muskelarbete. Det är också nödvändigt vid proteinomvandling och för nervcellernas funktion.
Magnesiumbrist kan yttra sig vid ökad reaktionsbenägenhet på händelser i omgivningen, muskelkramper och ryckningar. Tillskott av magnesium har även visat sig minska mjölksyranivån i blodet efter ansträngning vilket skulle kunna tala för en prestationshöjande effekt"

På en annan sida läser jag "Magnesiumbrist leder till lättretliga, nervösa och snabbt trötta hästar, dessutom kan man se muskelskakningar och det finns en förhöjd risk på fång"

http://blogg.gsmassage.se/ läser jag "Magnesiumbrist kan visa sig på flera olika sätt, spända och hårda muskler, hästar som snabbt skiftar i humör, hästar som man upplever är lite lättskrämda och på "tårna" hela tiden, snabbt trötta i arbete, svår att återhämta sig efter ett arbetspass, muskeldarrningar och kramp"





Min magkänsla säger mig att min pållipåll lider av magnesiumbrist. Gav honom lite av Åzas linfrökaka ikväll och imorgon bitti, så ska jag imorgon genast åka och köpa ren magnesium och ge honom!

Det är detta som är så fantastiskt med hästar & ridning! Efter 12år som hästägare har man fortfarande något att lära, varje dag! Man blir aldrig fullärd... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0